Ať už jste fotograf, grafik, holič nebo finanční poradce, začátky podnikání jsou těžké, protože vývoj značky – v tomto případě vašeho jména – nějakou dobu trvá a často je třeba si ho doslova vydřít. Stejně tak může být těžké hledat nové klienty po náročných událostech, po kterých jste přišli o dosavadní jistoty, ať už je to ekonomická krize nebo třeba covid. Jak na to, když potřebujete „nahrabat“ nové zákazníky a pořádně nakopnout svůj byznys? Stačí se dívat na příležitosti, kterých je okolo vás celá řada…
Webová prezentace
Jako freelanceři byste rozhodně neměli podceňovat jednoduchou, ale důraznou webovou prezentaci. V době internetu 2.0 spousta lidí nabyla dojmu, že běžná stránka už je pasé, a soustředí se čistě na sociální sítě. Těm je stoprocentně třeba se také věnovat, ale mít prezentaci, kterou si můžete napsat na vizitku a potenciální zákazníci tam najdou vaše portfolio, informace o vás a kontakty je základní povinnost. Všechno, co se vám ve vaší kariéře kdy povedlo, by tam člověk měl najít, protože je to zkrátka vaše klíčová on-line vizitka, se kterou se navíc dobře a snadno pracuje.
Blog
Věnujte čas rozvoji svého jména a profilujte se směrem k zákazníkům jako expert ve vašem oboru. Pište pravidelně blogové články, kde můžete lidem radit, sdělovat něco ze svého know-how a jinými způsoby potenciálním zákazníkům předávat informace a znalosti, které by je mohly zajímat. Jste fotograf? Pište o tom, jak fotit, jak nastavit fotoaparát, jak používat příslušenství a tak dále. Jste grafik? Pište o tipech, jak vytvářet grafiku. Lidé ocení, že z vašich znalostí sami mohou čerpat, a rádi ve vás pak vloží důvěru, až budou vaše služby potřebovat.
Sociální sítě
Už o nich byla řeč a ať jste jejich fanouškem či odpůrcem, doba je zkrátka taková, že sociální sítě není radno podceňovat, protože z nich podle výzkumů čerpá velká většina uživatelů internetu. Založte si Facebook a Instagram a snažte se na těchto sítích sdílet nejen svou tvorbu, ale také informace o vašem byznysu či vaše články z výše zmíněného blogu. Právě sociální sítě můžete využít jako nástroj k propagaci vašich rad a nenápadně si tak zavázat své budoucí zákazníky. Zároveň můžete sítě využívat jako zákaznickou podporu pro vaše stávající klienty, kteří tuto jednoduchou a rychlou formu komunikace ocení.
Videotvorba
Video na internetu v posledních letech jednoznačně převálcovalo obrázky a text, takže to hlavní, z čeho lidé na internetu čerpají, jsou právě videa. Pokud se cítíte dobře před kamerou, můžete výše zmíněný blog a informace z něj překlápět i do videoobsahu a nabízet tak potenciálním zákazníkům další nadstavbu vašeho know-how. Kromě toho, že si tímto způsobem můžete získat celou řadu klientů, v případě úspěchu a nasbírání většího množství odběratelů pak můžete čerpat i výhody ze spolupráce s firmami, díky kterým můžete např. získávat výrazné slevy, pozvánky na zajímavé akce či produkty na testování.
Akce
Choďte do společnosti. To je jednoduchá, ale možná vůbec nejefektivnější rada, jak získávat nové klienty. Vyhledávejte akce, které navštěvuje vaše cílová skupina, dělejte si přátele a nabízejte jim své služby. Stoprocentně nezapomeňte na běžné vizitky, ani ty totiž v on-line době stále nejsou mrtvé. Rozdávejte je, kam přijdete, abyste potenciální zákazníky dostali na váš web a vaše sítě, kde o vás a vaší práci najdou vše, co by mohli potřebovat. Garantuji vám, že dělat si známé všude kde to jde a vycházet jim maximálně vstříc vám přinese spoustu klientů. Když například budete chodit na workshopy o vašem oboru, nejenže poznáte spoustu zajímavých lidí, ale také se něco naučíte a budete průběžně pracovat na svém know-how.
Rodina a přátelé
Samozřejmě nezapomínejte ani na svou rodinu, kamarády a známé, kterým byste měli čas od času připomínat, co děláte a co umíte, protože i skrze ně vás může průběžně oslovovat řada zákazníků, kteří pro vás ve finále budou nepostradatelní. Budujte svůj osobní brand, aby o vás vaše sociální bublina věděla, aby vaše práce neupadla v zapomnění. Jedině tak budou vaše dovednosti pořád „viset ve vzduchu“ a jedině tak si na vás lidé okolo vás vzpomenou, až si uvědomí, že vaše služby potřebují.
Média
Když nepomáhají levné varianty propagace vašeho byznysu, jako web, sociální sítě či známosti, můžete se vrhnout na ty finančně náročnější. Jednou z nich je propagace v médiích, ať už formou reklamy či PR článků. Vyhledejte si patřičné on-line i off-line deníky a magazíny, které čtou vaše cílové skupiny, a zkuste se v nějaké formě „vrtnout“ tam. I ze spolupráce s médii vám může vyplynout spousta zajímavých zakázek.
Výkonnostní marketing
Totéž platí o PPC reklamě. Využijte sociální sítě nejen pro propagaci vaší práce a obsahu, ale i pro reklamu. Výhodou je, že PPC reklamy umožňují nastavit velmi široké možnosti cílových skupin, takže si tímto způsobem můžete pojistit, že zasáhnete přesně ten typ lidí, který potřebujete. Sice za prokliky budete muset zaplatit, ale za pokus nic nedáte a můžete si za menší částku vyzkoušet, jestli se vám tento způsob zviditelnění vyplatí. Kromě sítí můžete využít třeba i systémy od Googlu či Seznamu, a kdybyste nevěděli, jak na to, na internetu najdete celou řadu podrobných návodů i tipů.
Péče o stávající zákazníky
Klíčovým faktorem je pečlivá a důsledná péče o vaše stávající zákazníky. Nejlepším marketingovým nástrojem ze všech je totiž takzvaný word of mouth marketing, který spočívá jednoduše v tom, že zákazníci, kteří v minulosti využili vašich služeb, vás budou doporučovat dál svým známým. A toho docílíte jednak tím, že pro všechny zákazníky budete vaše služby vykonávat stoprocentně a se vší zodpovědností, ale také tím, že se o ně budete dlouhodobě starat. Díky tomu získáte jejich důvěru, a od té je k doporučení dalším lidem už jen krůček.
Spolupráce s jinými subjekty
Není snadné spolupracovat s konkurenty. Každý obor však má své komplementární obory, čili i každý podnik má své komplementární podniky, kde v případě jejich vzájemné spolupráce mohou oba těžit ze svého know-how či kontaktů. Kupříkladu jako holič můžete zkusit navázat spolupráci s nedalekou prodejnou kosmetiky a vzájemně svým zákazníkům nabídnout určité výhody. Takových možností můžete najít celou řadu, a právě tyto spřízněné subjekty vám mohou často přinést zajímavé zakázky.
Tip na závěr
Tip na závěr je jednoduchý: U všech výše zmíněných rad musíte vždy číst a přemýšlet mezi řádky. Co to znamená? Jednoduše to, že v drtivé většině případů jako freelancer nemůžete jít po kvantitě, ale po kvalitě. Nemůžete veškeré propagační nástroje využívat k tomu, abyste hromadně zasáhli co nejvyšší množství lidí, to by mohlo být krajně kontraproduktivní. Musíte o každém svém kroku pečlivě uvažovat. Vaším cílem by mělo být zasáhnout co nejmenší skupinu lidí, která je ale natolik specifická, že vám může přinést co nejvyšší procento zákazníků. Z toho plyne, že je vždycky lepší zacílit na sto lidí, kde jich dvacet vaše služby využije, než na tisíc lidí, kde vaše služby využije jen desítka z nich.