#46 Deset univerzálních zásad pro marketingovou komunikaci

Business people meeting to discuss the situation on the market.

Marketing je velmi složitý a komplexní obor. Úspěch či neúspěch kampaní se zákonitě odráží ve schopnosti sjednotit strategii s oborem a jeho potřebami. Jinak budeme přistupovat k cílové skupině velké banky, drobného prodejce potravin či holiče. Existuje však celá řada zásad, které platí napříč globálním trhem. Přesto některé z nich mnoho firem a živnostníků žalostně zanedbává. Dnes si ukážeme deset pravidel, bez kterých se v marketingu prakticky neobejdete.

Autenticita

Abyste dokázali zaujmout svou cílovou skupinu, zalíbit se jí a vyvolat v ní důvěru, musíte pro ní být autentickou firmou. Co to znamená? Zkrátka a jednoduše to, že si na nic nehrajete, jste osobní, ukazujete a zejména přiznáváte chyby a chováte se k zákazníkům tak, aby ve vás, vaše produkty, služby a poslání věřili. Škrobenost v dnešní době velmi osobního přístupu už nemá na trhu příliš místo.

Pravidelnost

Nezapomínejte, že konkurence na všech marketingových kanálech je obrovská, tím spíš v on-line světě a tím spíš třeba na sociálních sítích. Když nebudete v přidávání obsahu a snaze zacílit na své zákazníky pravidelní, pravděpodobně o řadu potenciálních zákazníků také přijdete. Na druhou stranu ale nepřidávejte obsah jen proto, aby byl, nevařte z vody, ale připravte si důkladnou strategii a média plán. Každý příspěvek by měl mít smysl, ale nenechávejte vaše zákazníky čekat, konzumenti on-line obsahu jsou velmi nedočkaví.

Konzistence

Buďte konzistentní ve všem. V nabízených produktech či službách, v cenové politice, ve vaší komunikační strategii. Nepůsobí dobře, když jednou zákazníkům tykáte a podruhé vykáte. Stejně tak není dobré prudce měnit ceny nebo každou chvíli zařazovat a vyřazovat produkty z nabídky. Pro růst každé firmy jsou klíčoví vracející se zákazníci, a ti se budou vracet jedině v případě, že budou přesně vědět, co, za kolik a za jakých podmínek u vás najdou.

Upřímnost

Třebaže je tato vlastnost pro každého obchodníka podmínkou pro úspěšný podnik, stále ji řada lidí opomíjí. Buďte k vašim zákazníkům upřímní, říkejte jim na rovinu, jak se věci mají, ať už jde o cenu produktu, vyřízení reklamace nebo pochybení personálu. Zákazníkům zpravidla nevadí, když firma udělá chybu, ale rozhodně jim vadí, když se z této chyby snaží ze všech sil „vykecat“. Buďte upřímní, racionální a uvědomte si, že uznat chybu a snažit se ji napravit vám udělá na trhu mnohem lepší jméno, než se z každého pochybění složitě vymlouvat. Zákazníci musí vědět, co od vás můžou čekat. Sdělte jim to.

Osobitost

Buďte jedineční. V momentě, kdy vstoupíte na trh bez nápadu a s totožným sortimentem, který už má mnoho dalších značek, nemáte šanci uspět. Karty na trhu jsou rozdány, každý už někde nakupuje elektroniku, jinde potraviny a na masáže chodí tam nebo tam. S největší pravděpodobností nebudete na trh přinášet nový produkt nebo službu, ale budete se snažit dělat něco lépe, abyste si přetáhli existující zákazníky od konkurence. Nabídněte přidanou hodnotu, protože bez ní nemáte zákazníky. A když nemáte zákazníky, nemáte nic.

Individualita

Zaměřte se na zákazníka, nikoli na zákazníky. Samozřejmě, že ve velkých kampaních budete cílit na masy a ne na jednotlivce, ale neopomíjejte fakt, že zákazníci nejsou jen čísla, ale i lidé z masa a kostí. Vyslechněte je, odpovídejte jim, buďte na ně milí. Lovebrand dokážete vytvořit jedině tehdy, budete-li pěstovat úzký vztah firma-zákazník. A ten vybudujete, když budou mít zákazníci pocit, že jim nasloucháte a věnujete jim dostatek pozornosti. Za žádnou cenu zákazníka neodbývejte.

Nadhled

Když už jste autentičtí, upřímní a osobití, prokažte, že máte také smysl pro humor. Berte věci s nadhledem, a to nejen směrem k zákazníkům, ale také uvnitř firmy. V podnikání může nastat nekonečně mnoho nepříjemných situací. Když se z nich zhroutíte vy sami, vaši zákazníci to poznají. Ukažte jim, že si umíte udělat srandu sami ze sebe, klidně i z konkurence nebo ze zákazníků (tady ale opatrně). Humor je něco, na co lidé velmi dobře slyší, a právě humor patří k prvkům, které dokážou odlehčit jakoukoliv situaci a vyřadit ze hry onu zmiňovanou škrobenost.

Skromnost

Nebuďte lidově řečeno „namachrovaní“. Určitě znáte masivní kampaň značky CZC, která si marketing postavila na tom, že je dvojkou na trhu (samozřejmě po Alze). Znám mnoho a mnoho lidí, kteří od Alzy migrovali k CZC. Možná ne hned, ale v momentě, kdy dostanou od konkurence důvod hledat si alternativu, hned si vzpomenou na toho, kdo se dokázal ke své pozici na trhu postavit skromně, citlivě a s nadsázkou. Skromnost v lidech vyvolává velmi pozitivní pocity, a lidé se chtějí obklopovat vším pozitivním.

Dynamika

Třebaže se tento aspekt může zdánlivě vylučovat s dříve zmiňovanou konzistencí, není tomu tak. Je potřeba najít balanc mezi konzistencí a schopností dynamicky reagovat na prudce se měnící potřeby trhu. Tato vyváženost je klíčová proto, aby u vás zákazníci našli vždycky to, kvůli čemu se k vám vracejí, s totožnými podmínkami, ale zároveň aby věděli, že je vždycky překvapíte něčím novým. A to je win-win situace: Zákazníci se budou vracet, protože budou vědět, že u vás najdou i nové produkty, nové služby, a vy na této snaze zároveň vyděláte.

Odbornost

Jak bylo řečeno, existuje několik vlastností, které v ideální kombinaci vzájemně a z dlouhodobého hlediska vytvářejí lovebrand, na nějž zákazníci nedají dopustit a pravidelně se k němu vracejí. Jedním z těchto aspektů je právě odbornost. Musíte dělat to, čemu rozumíte a v čem jste schopni lidem poradit. Zákazníci musí vědět, že se na vás mohou obrátit, musí ve vás cítit autoritu v oboru. Ideálním příkladem je třeba FotoŠkoda, prodejna fototechniky. Lidé tam chodí nejen nakupovat, ale také se radit s odborníky. A vždycky, když pak potřebují něco koupit, jdou tam, kde se jim dostane upřímné a odborné pomoci.

Jsem si vědom toho, že se nejedná o žádné revoluční rady, které by vám mávnutím proutku vydělaly miliony. Na druhé straně jsou to všechno vlastnosti, kterými se do jisté míry musíte řídit, abyste měli šanci vytvářet hodnotný brand s ambicemi na maximalizaci obratu i vaší pozice na trhu. A třebaže některé z těchto rad mohou na první dobrou znít jako filozofické plácání do větru, vězte, že když se všechny tyto body stanou vaším každodenním chlebem, úspěch začne přicházet. Pomalu, postupně, ale zcela jistě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *