Marketingová agentura, nebo freelancer?

Ať už jste manažer velké nadnárodní korporace s několika tisíci zaměstnanci, nebo majitel malé firmy o pár lidech, pravděpodobně někdy během svého profesního angažmá budete řešit nutnost svěřit některé aspekty vašeho firemního workflow externímu subjektu. A v rámci hledání jistě narazíte na dilema, jestli bude efektivnější najmout šikovného jednotlivce nebo komplexní agenturu.

Agentura

V rozhodování vždy musí hrát hlavní roli dvě klíčové věci – rozsah práce a odbornost. Budete-li shánět fotografa na pár hodin měsíčně, pravděpodobně po agentuře nesáhnete, a to zejména proto, že agentura se takovým požadavkem spíše ani zabývat nebude. Větší agentuře, která má vysoké náklady, se to zkrátka nevyplatí, nehledě na to, že není příliš marketingových agentur, které by ve svém týmu měli fotografa na plný úvazek. Naopak, budete-li hledat někoho na výkonnostní marketing a správu účtu v řádech stovek tisíc, zdá se být lepší volbou agentura.

Výhody

Zastupitelnost – Agentura je tým. Velmi často se na jedné pozici objevuje několik lidí, a tak i v případě, že ten, kdo má práci na vašem projektu na starosti, například onemocní či dá výpověď, vždy jej může zastoupit někdo, kdo (více či méně) váš projekt úspěšně dotáhne do konce.

Komplexnost – Málokterá marketingová agentura se specializuje úzce na jeden konkrétní obor. Agentury se velmi často snaží simulovat jakýsi plnoformátový servis, mj. i proto, aby mohly svým klientům nabízet kromě žádané oblasti i další formy zakázek. Díky spolupráci s agenturou budete mít zpravidla možnost konzultovat i další oblasti, v nichž se vaše firma potřebuje zdokonalovat.

Zázemí – Agentury obvykle poskytují svým specialistům kvalitní zázemí, nejen co se jistoty práce a výdělku týče, ale např. i ve formě vzdělávání. Díky tomu nemusíte pochybovat, že v kvalitní agentuře dojde na to, že by někdo něco nevěděl či neuměl. Pokud se to stane, agentura má často prostředky na to, aby to své specialisty rychle a efektivně naučila (či nechala naučit).

Nevýhody

Cena – Agentuře za totožnou práci s největší pravděpodobností zaplatíte víc, a to často i mnohonásobně. Důvod je jednoduchý: Agentura má podstatně větší provozní náklady, protože platí nájem kanceláří, řadu zaměstnanců, samozřejmě marži, a hodinová sazba se odvíjí právě od propočítaného poměru mezi náklady a výnosy.

Nejasná odpovědnost – U agentury se vám může stát, že v případě menšího či většího selhání budete mít problém zjistit, kde nastala chyba a kdo je za ni odpovědný. Samozřejmě, větší přešlapy pravděpodobně bude zohledňovat smlouva, kterou s agenturou uzavřete, takže vás odpovědnost v dílčích krocích nemusí příliš zajímat. Může však docházet k určitému komunikačnímu šumu, zejména proto, že vy jako klient budete v agentuře komunikovat s account manažerem a nikoli napřímo se specialistou, který se o odbavení práce na vašem projektu bude starat.

Freelancer

Živnostníka bych doporučil zvažovat zejména v případě, že víte přesně a jasně, co potřebujete, a nejedná se o řádově vyšší desítky hodin práce. Příklad s fotografem je ideální: Pokud víte, že budete potřebovat nafotit několik desítek produktů měsíčně a fotografovi to celkem zabere 10 – 15 hodin měsíčně, bude ideální freelancer a prakticky neexistuje důvod, proč takovou zakázku svěřovat agentuře.

Výhody

Cena – Freelancer bude ve většině případů levnější, než agentura, protože jeho náklady jsou minimální. Jedinou výjimkou mohou být absolutní špičky v oboru, ale obecně platí, že spolupráce se živnostníkem vyjde firmu levněji.

Osobní angažovanost – Prvek, který může být pro některé firmy nežádoucí, ale většinou lze považovat za určitou výhodu, když se freelancer ztotožňuje s filozofií produktu, který firma propaguje. U agentury se (pravda, ne vždy) můžeme setkat s lehce chladným odstupem vůči klientovi, freelanceři často přijímají pouze takové zakázky, kterým se věnovat vyloženě chtějí, a díky tomu často mohou produktu vnuknout i určitou dávku nadstandardního přístupu.

Nezávislost a flexibilita – Freelancer není závislý na žádné agentuře s pravidly a kvótami, takže má daleko větší prostor pro manévrování co se postupů práce týče. S tím souvisí i flexibilita, lidově řečeno by se dalo říct, že s freelancerem se „vždy nějak domluvíte“. Agentury jsou často přece jenom vázány určitými regulemi, které mohou ohraničovat možnosti spolupráce (ale ani to nemusí platit vždy).

Osobní odpovědnost – U freelancera vždy víte, kdo nese za svou práci i případné nelichotivé výsledky odpovědnost. Komunikujete vždy jen s jedním člověkem, který se stárá o kompletní exekuci vaší smlouvy, nic se neřeší skrze prostředníka a freelancer jedná jen sám za sebe.

Nevýhody

Nezastupitelnost – Když vám dá freelancer vale, onemocní, bude chtít změnit působiště či obor nebo z jakéhokoliv jiného důvodu skončí, budete muset s hledáním začít od nuly. Většina freelancerů (až na výjimky, které tvoří sdružení více freelancerů) je zrátka nezastupitelná.

Omezené zkušenosti – Freelancer je omezen pouze tím, co se sám naučil a jak aktivně se sebevzdělává. Nemůže se pravidelně radit s kolegy v týmu, takže pokud nějaký požadavek klienta nedokáže, obvykle není snadné dobrat se uspokojivému výsledku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *