Mobilní telefony se za poslední dvě dekády proměnily z nástroje s velmi omezenými funkcemi určeného ryze k telefonování v komplexního pracovního (i osobního) asistenta, často jen velmi těžko postradatelného a nahraditelného. A právě setup vašeho mobilního zařízení a schopnost využití všech jeho klíčových funkcí a možností vám může celkem zásadně usnadnit život.
Jaké aplikace v mobilu, zejména v rámci profesního života, využívám, a jak mi tato kombinace pomáhá o desítky procent zvyšovat svou produktivitu? Aplikace jsem rozdělil do několika kategorií, dle kterých je mám pro lepší přehlednost rozdělené i přímo na ploše svého telefonu. Jsou to následující:
Práce
Hlavním prvkem mého pracovního života je balíček Google Workspace, v jehož rámci využívám na každodenní bázi zejména Gmail, Kalendář, Dokumenty, Tabulky a Disk. Jedná se o jakousi zlatou pětku, která je vzájemně dokonale provázaná a umožňuje mi dostat se k potřebným datům v reálném čase, kdykoliv a odkudkoliv.
Jednotlivé aplikace asi není třeba příliš představovat – v Gmailu mám sesynchronizované veškeré své pracovní i osobní e-maily, abych je mohl odbavovat z jednoho místa, Kalendář mi umožňuje plánovat si schůzky a další události, Dokumenty a Tabulky využívám v rámci práce jako alternativu k tradičnímu Wordu a Excelu a Disk je cloudové úložiště, na němž si platím měsíčně 2 TB prostoru, abych měl po ruce všechna důležitá data, která bych mohl kdekoliv potřebovat.
Další aplikací v mém pracovním balíčku jsou BZ Upomínky, což je zcela primitivní aplikace na zapisování a připomínání úkolů. Její nevýhodou je, že neexistuje v desktopové verzi, na druhou stranu se mi nepodařilo najít vhodnou alternativu, která by simulovala přesně tu funkci, kterou na této aplikaci nejvíce oceňuji: Odkládání upomínek. To funguje naprosto skvěle, jednoduše a rychle a umožňuje mi to nastavit si na každé ráno všechny úkoly, které pak odkládám buď na pozdější hodinu, na další den, nebo třeba za týden, podle aktuální potřeby. Geniálně jednoduchá forma prioritizace, která mi maximálně vyhovuje.
V mých pracovních nástrojích nechybí ani Trello a Slack. Pokud neznáte, první jmenovaný je profesionální nástroj pro organizaci práce v týmu, zatímco druhý je profesionálním komunikačním klientem zaměřeným právě na organizování pracovních procesů. S oběma nástroji jsem maximálně spokojený, třebaže funkci Trella mi v mnohém efektivněji zastává předchozí zmiňovaná aplikace. Samozřejmostí pod kategorií Práce jsou Samsung Notes, tedy poznámková aplikace, z níž však obsah často překlápím do Google Dokumentů, abych k němu měl přístup ze všech zařízení.
Ekonomika
Tato složka zahrnuje aplikace internetového bankovnictví od všech bank, jejichž služby využívám, což znamená Equa bank, Česká spořitelna (George), Hello bank, mBank a Twisto. Dále tu najdu všechny mnou používané investiční aplikace, mezi které patří Coinbase, Coinbase Pro, Binance, Coinomi a xStation. Poslední aplikací, která spadá pod ekonomické nástroje, je Google Pay, ke kterému se tudy snadno dostanu, potřebuji-li platit mobilem nebo změnit aktuální aktivní platební metodu.
Cestování
Protože hodně cestuji, mám i složku separátně na cestování. Ta zahrnuje např. agregátory letenek (Kiwi, AZAir a další), ale také služby na sdílené cestování (Uber, Bolt, Liftago či BlaBlaCar), aplikace na jízdní řády (IDOS, Jízdní řády a aplikaci na londýnské MHD) a Samsung Health, která mi měří kroky, ušlou vzdálenost a některé zdravotní funkce. Samozřejmě nechybí ani Google Mapy.
Nákupy
Pod touto složkou najdu všechno, co souvisí s nakupováním: Obchod Play, čili obchod s aplikacemi pro Android, Google Pay, který mám vedle této složky i ve výše zmíněné skupině Ekonomika, ale také aplikci od Alzy, Wolt, Bolt Food a Dáme jídlo, About You či aplikaci od mé oblíbené pizzerie. Poslední aplikací v této složce je Listonic, který slouží ke sdílenému a pohodlnému zpracování nákupních seznamů. Mám tak po ruce všechny potřebné nástroje, které využívám, kdykoliv potřebuji něco nakoupit.
Zábava
Pod touto složkou se skrývají všechny sociální sítě, čili Facebook (včetně Messengeru), Instagram či Youtube. Vedle toho také hry, které čas od času používám pro zkrácení dlouhé chvíle, Spotify na poslech hudby a podcastů, Tasty, kde hledám inspiraci na recepty, či Pinterest, kam zase chodím zejména pro grafickou inspiraci. Najdu tady i aplikaci DJI Fly, která je nutná pro létání s dronem.
Ostatní
Mezi ostatními nástroji, které se nevešly do předchozích kategorií, mám Google Překladač, Kalkulačku a Wikipedii. Kromě toho sem odkládám i aplikace, které používám pouze dočasně.
Tento setup mi umožňuje mít vždycky po ruce hned na první ploše všechny aplikace, které by se mi bez této organizace na jednu plochu ani náhodou nevešly. Samozřejmě mám v telefonu i desítky dalších aplikací, které ale používám jen zřídka, takže abych si v těch nejdůležitějších nástrojích nedělal zbytečný nepořádek, nechávám je pouze v menu aplikací, kde se k nim jednoduše dostanu skrze hledání.
Dříve jsem se snažil mít všechny klíčové aplikace pouze na ploše, bez této složkové organizace, ale tím, že aplikací je stále víc a víc, už se mi nevešly nejen na jednu, ale ani na tři plochy, a co se hledání jednotlivých aplikací týče, je tento systém rozhodně jednodušší, pohodlnější a smysluplnější, než aplikace hledat ve smetišti desítek ikon. Zpočátku, poté, co si aplikace rozdělíte do jednotlivých kategorií, vám bude dělat problém uvědomit si, kde kterou aplikaci najdete, ale je to otázka několika dní, kdy si vyhledávání naprosto zautomatizujete a dokážete mezi aplikacemi přepínat bez delšího přemýšlení.
Tento systém určitě doporučuji, měla by mu však předcházet úvaha, které aplikace jsou pro vás skutečně důležité. V momentě, kdy si nastavíte fungující a efektivní workflow a všechny aplikace si rozřadíte do kategorií, zjistíte, že se vaše produktivita reálně a velmi znatelně zvyšuje, protože už nebudete trávit čas hledání aplikací v neorganizovaném systému, ale všechny vaše nástroje budou mít jasné a logické místo ve vašem každodenním zařízení.